رادار بین خطوط چیست؟ طرز کار سیستم نگهدارنده بین خطوط
تکنولوژی روز به روز با سرعت زیادی در حال رشد و پیشرفت است و خودروها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. تکنولوژی هایی که برای حفظ جان عابران پیاده و سرنشینان خودرو و در راستای ایمن تر شدن رانندگی و خودروهای تولیدی در سراسر دنیا هستند و هر روز کاملتر و بهتر می شوند و درصد خطای آن ها نیز کاهش می یابد.
رادار بین خطوط نیز یکی از همین امکانات ایمنی می باشد که بسیار پرکاربرد و مهم است و استفاده از آن در خودروها سبب می شود تا از درصد زیادی تصادفات خصوصا جاده ای جلوگیری شود.
رادار بین خطوط چیست؟
این رادار که در اصل همان سیستم رانندگی بین خطوط یا تشخیص خطوط است وظیفه دارد هنگامی که خودرو در حال حرکت است در صورتی که خودرو در حال خارج شدن از خطوط جاده باشد به راننده هشدار می دهد که بین خطوط رانندگی کند. البته در نسخه های پیشرفته و جدید سیستم رانندگی بین خطوط رادار، علاوه بر اینکه به راننده هشدار داده می شود در صورتی که عکس العملی از راننده دریافت نشود خودرو از طریق ECU اقدام به فرمان دادن و در مسیر قرار دادن خودرو می کند.
رادار بین خطوط چگونه کار می کند؟
در خودروهای امروزی سیستم تشخیص بین خطوط توسط یک دوربین و سنسورهای مادون قرمز که عموما پشت آینه وسط تعبیه شدهاند کار می کند. این سیستم می تواند به کمک دوربین خطوط و خط کشی های روی جاده را تشخیص داده و سپس اطلاعات مربوطه را به ECU خودرو ارسال کند و در صورت تشخیص دادن اینکه خودرو در حال انحراف از مسیر است به راننده هشدار دهد.
این رادار در خودروهای مختلف به چند روش هشدارهای خودش را به راننده اطلاع می دهد. ابتدایی ترین هشدار این سیستم به صورت بوق زدن است. هنگامی که راننده بدون راهنما زدن از خط خارج شود و یا روی خطوط حرکت کند این سیستم شروع به بوق زدن می کند.
روش بعدی این سیستم هشدار لرزشی است. در بعضی از خودروها این امکان فراهم شده تا در صورتی که سیستم تشخیص خطوط هشداری را بخواهد به راننده دهد توسط لرزیدن فرمان این هشدار صورت گیرد تا راننده بیش از پیش حواس خود را جمع کند.
صورت دیگری از هشدار نیز توسط این سیستم در خودرو ها رواج دارد که زمانی که سیستم بخواهد به راننده اخطار دهد یک چراغ در پشت آمپر خودرو روشن می شود و یا یک علامت روی صفحه کلاستر پدید می آید.
در کنار مزیت های خوبی که این سیستم دارد یکی دیگر از نکات مثبت آن این است که رادار بین خطوط به رانندگانی که دید خوبی نیز ندارند کمک شایانی می کند.
رادار بین خطوط از چه سالی مورد استفاده قرار گرفت؟
در سال 2001 برای اولین بار نمونه های اولیه این سیستم که تشخیص بین خطوط نام داشت توسط ژاپنی ها و کمپانی نیسان اختراع شد و مورد استفاده قرار گرفت. در سال 2002 نوبت به کمپانی دیگر ژاپنی یعنی تویوتا رسید و نسل جدیدی از سیستم های تشخیص بین خطوط توسط تویوتا معرفی شد. در سیستم جدید تویوتا مسیر بیشتری توسط ECU خودرو بررسی و اسکن می شد که همین علت سبب شد تا دقت این سیستم افزایش قابل توجهی پیدا کند. لازم به ذکر است که این سیستم تویوتا برخلاف نیسان که از سنسورهای مادون قرمز استفاده می کرد از یک دوربین برای اسکن جاده بهره مند بود. سپس در سال 2003 کمپانی دیگر ژاپنی یعنی هوندا با معرفی سیستم LKAS (Lane Keep Assist System) که مختص خودش بود تغییر بزرگی را در این حیطه رقم زد. کارکرد این سیستم به این گونه بود که ECU کنترل فرمان را تقریبا به دست بگیرد و خودرو را بین خطوط نگه دارد. با این سیستم کارآمد هوندا راننده می توانست با ست کردن کروز کنترل بر روی خطوط جاده این امکان را به ECU خودرو بدهد که در مسیر های صاف خودرو بدون کنترل راننده به حرکت ادامه دهد. پس از ژاپنی ها کمپانی های مطرح دیگری همچون مرسدس بنز، فورد و ولوو در سال های اخیر اقدام به توسعه سیستم تشخیص خطوط و رادار بین خطوط کردهاند.
در واقع این سیستم رادار بین خطوط اولین سطح از سیستم های خود ران می باشد که هم اکنون اکثر کمپانی های خودروسازی دنیا در حال تحقیق و توسعه بر روی آن هستند.
سیستم رادار بین خطوط چند نوع دارد؟
به صورت کلی تاکنون 2 نوع از این سیستم در خودروها مورد استفاده قرار می گیرد.
1- Lane Departure Warning
این سیستم به گونه ای است که پس از اینکه سنسورها تشخیص دهند که خودرو از خط خارج شده به یکی از سه حالتی که قبل تر اشاره کردیم به راننده هشدار می دهد و راننده موظف است پس از دریافت این هشدارها اقدام به رانندگی بین خطوط کند و خودروی خود را داخل مسیر درست حرکت دهد. اما در این حالت سیستم رادار بین خطوط تنها به دادن هشدار به راننده بسنده می کند و اگر عکس العملی از راننده سر نزند سیستم کار دیگری انجام نمی دهد.
2- Lane Keep Assist
در این سیستم اگر سنسورها تشخیص دهند که خودرو از بین خطوط در حال خارج شدن است شروع به هشدار دادن به راننده می کند. اگر راننده عکس العملی نسبت به این هشدار ها نداشته باشد آنگاه سیستم وارد عمل شده و ECU خودرو با کمک سیستم فرمان برقی فرمان خودرو را به آرامی چرخانده تا خودرو در مسیر درست و بین خطوط قرار گیرد.
لازم به ذکر است که سیستم دیگری از رادار بین خطوط در حال توسعه توسط کمپانی های مطرح خودروسازی است که هنوز به صورت فراگیر مورد استفاده قرار نگرفته و آن هم سیستم تشخیص خطوط خودکار است که قرار است در خودروهای خودران مورد استفاده قرار گیرد. این سیستم به گونهای عمل می کند که خودرو را بین خطوط نگه دارد و در مسیر مشخص شده خودرو را حرکت دهد بدون اینکه راننده در حین حرکت کار خاصی انجام دهد.
در چه مواقعی رادار بین خطوط کار نمی کند و یا دچار اشتباه می شود؟
- اگر شیشه جلوی خودرو تعویض شود این سیستم نیاز به تنظیم مجدد دارد. همچنین باید توجه شود که هنگام نصب شیشه دوربین و سنسورها کثیف نشوند. (اشاره شود این سیستم روی شیشه های غیر اصلی ست نمی شود)
- در صورتی که فاصله خودرو با خودروی جلویی از حد استاندارد سیستم تشخیص خطوط کمتر باشد این سیستم قادر به تشخیص خطوط جاده نیست.
- اگر جاده فاقد خط کشی باشد این سیستم کار نمی کند.
- اگر خط کشی های جاده خوانا نبوده و به سختی قابل دید باشد یا بنا به هر علتی پوشیده شده باشد عملکرد سیستم دچار خلل می شود.
- اگر شیشه جلو خصوصا در قسمت دوربین و سنسورها کثیف باشد سیستم تشخیص خطوط به خوبی کار نمی کند. همچنین بارش شدید باران و یا تابش مستقیم نور خورشید به دوربین و سنسورها سبب می شود تا سیستم تشخیص خطوط به درستی کار نکند.
رادار بین خطوط چگونه فعال می شود؟
این سیستم از طریق یک دکمه که ممکن است روی غربیلک فرمان و یا روی داشبورد سمت راننده تعبیه شده باشد و به شکل یک فرمان بین دو خط چین است فعال و غیر فعال می شود.
کلام آخر
تمامی این امکانات ایمنی و رفاهی در خودروها مورد استفاده قرار می گیرند تا راننده در ایمن ترین حالت ممکن به رانندگی بپردازد اما اعتماد کامل به این سیستم ها و سامانه ها می تواند بسیار خطرناک باشد. در تمامی این سیستم ها امکان رخ دادن اشتباه وجود دارد. پس لازم است که راننده در کنار استفاده از این امکانات با رعایت کامل قوانین به رانندگی بپردازد تا از بروز حوادث جدی و بعضا جبران ناپذیر جلوگیری شود.
لورم ایپسوم به سادگی ساختار چاپ و متن را در بر می گیرد. لورم ایپسوم به مدت 40 سال استاندارد صنعت بوده است. لورم ایپسوم به سادگی ساختار چاپ و متن را در بر می گیرد. لورم ایپسوم به مدت 40 سال استاندارد صنعت بوده است.
لورم ایپسوم به سادگی ساختار چاپ و متن را در بر می گیرد. لورم ایپسوم به مدت 40 سال استاندارد صنعت بوده است. لورم ایپسوم به سادگی ساختار چاپ و متن را در بر می گیرد. لورم ایپسوم به مدت 40 سال استاندارد صنعت بوده است.
لورم ایپسوم به سادگی ساختار چاپ و متن را در بر می گیرد. لورم ایپسوم به مدت 40 سال استاندارد صنعت بوده است. لورم ایپسوم به سادگی ساختار چاپ و متن را در بر می گیرد. لورم ایپسوم به مدت 40 سال استاندارد صنعت بوده است.
لورم ایپسوم به سادگی ساختار چاپ و متن را در بر می گیرد. لورم ایپسوم به مدت 40 سال استاندارد صنعت بوده است. لورم ایپسوم به سادگی ساختار چاپ و متن را در بر می گیرد. لورم ایپسوم به مدت 40 سال استاندارد صنعت بوده است.
لورم ایپسوم به سادگی ساختار چاپ و متن را در بر می گیرد. لورم ایپسوم به مدت 40 سال استاندارد صنعت بوده است. لورم ایپسوم به سادگی ساختار چاپ و متن را در بر می گیرد. لورم ایپسوم به مدت 40 سال استاندارد صنعت بوده است.